LEUVEN MINDGATE

Lichtgewicht materialen in beweging: nieuwe ontwikkelingen voor energie-efficiŽnte toepassingen


Organisatie: Leuven.Inc in samenwerking met Leuven Materials Research Centre K.U.Leuven. Flanders' DRIVE ondersteunt het evenement.

Energie-efficiëntie wordt ongetwijfeld steeds meer een doorslaggevend argument in de ontwikkeling en het ontwerp van producten. Het energieverbruik doorheen de ganse levenscyclus dient zo laag mogelijk te zijn. In bewegende voorwerpen, waarbij transportmiddelen de meest voor de hand liggende voorbeelden zijn, is het energieverbruik veruit het hoogst tijdens de gebruiksfase. Energie-efficiënter ontwerpen betekent dan het gewicht van auto's, vrachtwagens, vliegtuigen,. zoveel mogelijk beperken door het gebruik van lichtere materialen, met een zelfde (of betere) functionaliteit. Deze tendens heeft een sterke impuls gegeven aan het ontwikkelen van en ontwerpen met lichtgewicht materialen. Ook waar beweging wordt gebruikt om energie op te wekken, zoals bij windenergie, is de ontwikkeling van performante lichtgewicht materialen van cruciaal belang.

Tijdens de sessie wordt u een overzicht gegeven van de nieuwste tendensen in het ontwerpen met lichtgewicht materialen. Er worden een aantal innovatieve praktijkvoorbeelden getoond van toepassingen voor energie-efficiëntie in de transportsector en voor windenergie. Het inzetten van lichtgewicht materialen stelt nieuwe eisen aan de productie en aan de gebruikseigenschappen, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden, waarop dieper wordt ingegaan in de sessie.

Doelgroep:
Deze themasessie richt zich tot CEO's en managementteams, managers van R&D afdelingen, productontwikkelaars

Enkele praktische aspecten
Datum: woensdag 10 februari 2010 (16u00-19u00)
Locatie: Thermotechnisch Instituut, Kasteelpark Arenberg 41, 3001 Leuven (Heverlee)

Programma
- 15.30 h: Ontvangst
- 16.00 h: Kort overzicht van de nieuwste ontwikkelingen in lichtgewicht materialen
Ignace Verpoest (Prof. Departement Metaalkunde en Toegepaste Materiaalkunde, K.U.Leuven)
- 16.15 h: Ontwerpen met lichtgewicht materialen voor een energie-efficiënte levenscyclus
Karel Van Acker (Coördinator Leuven Materials Research Centre, K.U.Leuven)
- 16.45 h: Ontwerp en constructie met lichtgewicht materialen
Dirk Vandepitte (Prof. Departement Werktuigkunde, K.U.Leuven)
- 17.15 h: Case LMS International: Optimalisatie van het ontwerp en testen van lichtgewicht structuren - praktijkvoorbeelden uit windenergie en luchtvaart
Bart Peeters (Research Manager Test Division, LMS International)
- 17.35 h: Koffiepauze
- 18.00 h: Case Acrosoma: Het gebruik van lichtgewicht composietmaterialen in commodity products: met vallen en opstaan
Jan Verhaeghe (CEO, Acrosoma)
- 18.20 h: Case Toyota Motor Europe: Automotive plastic usage for light weight
Koichiro Hayashi (Senior manager Organic Material Department, Toyota Motor Europe)
- 18.40 h: Conclusies
Ignace Verpoest (Prof. Departement Metaalkunde en Toegepaste Materiaalkunde, K.U.Leuven)
- 19.00 h: Afsluiting met een hapje en een drankje

De uiteenzettingen worden in het Engels gehouden.

ABSTRACTS

Case LMS International: Optimalisatie van het ontwerp en testen van lichtgewicht structuren - praktijkvoorbeelden uit windenergie en luchtvaart, Bart Peeters (Research Manager Test Division, LMS International)
Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de windenergie- en de luchtvaartsector worden de uitdagingen en kansen van het gebruik van lichtgewicht materialen besproken. Dergelijke materialen scoren uiteraard goed op het gebied van energie-efficiëntie, maar vragen bijzondere aandacht van de ontwerper op het gebied van trillingsgedrag, geluidsafstraling en levensduur. Het balanceren van deze vaak conflicterende ontwerpeisen vereist een doorgedreven 'multi-attribute' optimalisatieaanpak. Zelfs in het huidige tijdperk van digitale productontwikkeling, leidt het gebruik van lichtgewicht materialen tot een hernieuwde interesse in testing methodologieën. Innovatieve materialen en constructiemethodes houden immers nog steeds grote modelleringsonzekerheden in die enkel dankzij experimenteel werk kunnen weggenomen worden. Door de eigen innovatie-inspanningen te richten op deze belangrijke marktevoluties slaagt LMS erin om de eco-design uitdagingen te vertalen in een competitief voordeel.

Case Toyota Motor Europe: Automotive plastic usage for light weight, Koichiro Hayashi (Senior manager Organic Material Department, Toyota Motor Europe)
Based on our current circumstance surrounding automotive, issues we are facing are described. And to tackle such issues like CO2 reduction, various energy resources and recycling, our vision is presented. Some examples for weight reduction in Toyota will be shown. And our current approach and also expectations to other related members is presented.

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us