LEUVEN MINDGATE

Management van Innovatieve Groeibedrijven najaar 2010 - sessie 2: Lead users/lead customers en marktstrategieŽn


Sprekers:
- Prof. dr. Koenraad Debackere (Managing Director, K.U.Leuven R&D)
- Case: 'Cartamundi' - Chris Van Doorslaer (CEO, Cartamundi)

Hoe maak je gebruik van lead users / lead customers bij het uitwerken van marktstrategieën?
In tegenstelling tot het klassieke marktonderzoek, kijkt men bij het lead users marktonderzoek niet naar de kern van de doelgroep maar wel naar een paar leidende gebruikers aan de rand ervan of in analoge markten. Lead users zijn hoofdzakelijk gebruikers die geen antwoord vonden voor hun probleem bij bestaande producten of diensten en die dan maar hun eigen oplossing ontworpen hebben. De succesratio van innovatie ligt veel hoger als je kan bouwen op producten of processen ontworpen door deze lead users en als je ze kan betrekken in het ontwikkelingsproces van nieuwe producten of diensten, omdat zij de meest gevorderde en rijkste kennis hebben van nieuwe noden in dat bepaalde marktsegment
Lead customers op hun beurt hebben meer kennis en zijn minder prijsgevoelig, meer gericht op voordelen en minder afhankelijk van de mening van anderen dan de gemiddelde klant. Deze lead customers zijn cruciaal. Kun je hen niet aantrekken, tevreden stellen en vasthouden, dan is de markt waarschijnlijk niet levensvatbaar. Sessies waarbij je klantscenario's in kaart brengt, slagen veel beter als je kan beroep doen op gepassioneerde lead customers, die reeds vertrouwd zijn met bestaande producten en diensten en er niet in vonden wat ze nodig hebben. Zij zijn diegenen die je ertoe aanzetten steeds verder te gaan en nieuwe oplossingen te zoeken.

Andere sessies binnen deze cyclus:
Sessie 1: Markt en partnerships - donderdag 21 oktober 2010 (16u-19u)
Sprekers
- Dr. Carla I. Koen (Hoogleraar Technologie Strategie en Entrepreneurship, TiasNimbas Business School, Tilburg
- Case: Commercieel en operationeel partnership - de samenwerking tussen Group Joos en Unified Post' - Hans Leybaert (CEO Unified Post)
Sessie 3: Nieuwe productintroducties en after-sales - donderdag 9 december 2010 (16u-19u)
Sprekers:
- Prof. dr. Erik Jan Hultink (Hoogleraar New Product Marketing, TU Delft)
- Case: 'Materialise' - Fried Vancraen (CEO Materialise)

U kan de folder met meer informatie hier downloaden.

Locatie:
Innovatie- en Incubatiecentrum, Kapeldreef 60, 3001 LEUVEN

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us